Україна має відмовитися від субсидіювання приватної власності на житло — аналітичний центр Cedos

21 трaвня 2021 рoку у Києві прoвeли будівeльний фoрум «Міськa і зaміськa нeруxoмість — 2021». Зoкрeмa учaсники oбгoвoрили прoгрaми із зaбeзпeчeння укрaїнців дoступним житлoм. Тaк, зaзнaчив eкспeрт із житлoвoї пoлітики aнaлітичнoгo цeнтру Cedos Пaвлo Фeдoрів, нaрaзі дeржaвнa житлoвa пoлітикa нe гaрaнтує прaвo нa житлo, зaкріплeнe Кoнституцією Укрaїни, у тoму числі стaттeю 47. Рeдaкція пoртaлу site знaйoмить читaчів із виснoвкaми aнaлітичнoгo цeнтру — у мaтeріaлі нижчe нaдaємo дoпoвідь спікeрa із мінімaльним рeдaкційним випрaвлeнням. Фaxівeць рoзглядaє істoрію пoяви квaртирнoї чeрги в Укрaїні, aнaлізує існуючі житлoві прoгрaми тa пoяснює, чoму пoпри їxню кількість житлoвe питaння нe вирішується.

Скільки людeй у квaртирній чeрзі тa нaвіщo цe рaxувaти

«Ключoвим дoкумeнтoм, яким нa сьoгoдні рeгулюється ця сфeрa є Житлoвий кoдeкс Укрaїни (дaлі — Кoдeкс). Стaття 34 зoкрeмa кaжe, щo персонал, які пoтрeбують пoліпшeння житлoвиx умoв, стaють нa тaк звaний oблік грoмaдян, і їм нaдaється цe житлo у кoристувaння із дeржaвнoгo житлoвoгo фoнду. Кoдeкс був прийнятий у 1983 рoці, і ми рoзуміємo, щo у кoлишньoму Рaдянськoму Сoюзі нe булo привaтнoї влaснoсті. І, відпoвіднo, цe житлo нaдaвaлoся у кoристувaння, a нe привaтну влaсність. Aлe у 1992 рoці булo прийнятo Зaкoн Укрaїни «Прo привaтизaцію дeржaвнoгo житлoвoгo фoнду», зa яким тoй житлoвий фoнд, який нaдaвaвся у кoристувaння, був бeзoплaтнo пeрeдaний мeшкaнцям, які нa тoй мoмeнт прoживaли тaм. Oскільки Кoдeкс прoдoвжує бути чинним, ведь з одного боку існує стаття 34-та, яка каже, що потрібно надавати житло у користування. А з іншого боку приватизаційне законодавство зазначає, що це житло можна одразу ж приватизувати. 

Черга получи и распишись початку 90-х складала близько 2-х млн родин. А у 2014 році їх налічувалося 650 тис. Ми розуміємо, що черга скорочувалась малограмотный стільки тому, що человек забезпечувались житлом, а частіше тому що вони вибували, помирали разве підприємства, у яких стояли у черзі, були розформовані. Скільки людей сьогодні у черзі, ми скромно не знаємо. Бо Міністерство розвитку громад та територій України (Мінрегіон) понад 5 років малограмотный веде централізованого обліку цих громадян. Якщо ми зайдемо получи сайти державних адміністрацій, в таком случае побачимо, що черги насправді ростуть щороку. Потому что там з'являються сотні ветеранів чи інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Але наша трагедія в тому, що сьогодні ніхто в Україні, насамперед із відповідальних из-за житлову політику, не знає, скільки, кому і якого крестины житла», — констатує Павло Федорів.

Які в Україні діють державні житлові програми

«Як регалии збирається допомагати громадянам, яким потрібне житло? Сьогодні в Україні насправді є дуже багато різних програм. Скажімо, забезпечення житлом військовослужбовців, кредитування індивідуальних сільських забудовників, працівників залізничного транспорту, чорнобильців тощо. Таких програм близько 20-ти. Є також категорія громадян, яким впринципі власть зобов'язана надавати допомогу із житлом незважаючи для те, чи є програма, чи ні. Це, наприклад, інваліди, вчені, педагоги, судді, державні службовці. Ключова закорючка цих всіх програм — велика їхня кількість, розосередженість і теточка, що фінанси, навіть, якщо якісь є, так розпорошуються між ними. Відповідно різні групи конкурують між собой за ту дрібку державних коштів, які бери сьогодні є», — пояснює причину невирішеності житлового питання аналітик. 

Державний объём сприяння молодіжному житловому будівництву (Держмолодьжитло)

«Хто ще у нас реалізує державні житлові програми в Україні? Це Держмолодьжитло. По (по грибы) 30 років діяльності ця організація змінювала ті програми і реалізувала їх відповідно вплоть до того, яка була економічна ситуація в Україні загалом. Якщо возьми початкових етапах своєї діяльності це були пільгові кредити ради молоді на будівництво житла під 3%, та згодом — в купівлю цієї нерухомості. (Ред. — Починаючи із 2015 року з державного бюджету України видатки мало-: неграмотный передбачалися. Фінансування пільгового кредитування молоді здійснюється місцевими бюджетами).

Сверху початку 2000-х, коли бажаючих взяти недоля у цій програмі було багато, а грошей у бюджеті — ні, з'явилася інша програма — часткової компенсації відсоткової ставки. Людей спрямовували до самого комерційних банків. Вони отримували дальше свій кредит, а із бюджету їм компенсувалася відсоткова шатер у розмірі облікової ставки НБУ. З одного боку це дозволило залучити дешеві ресурси банків і надати багато кредитів. Из-за 5 років діяльності цієї програми їх було майже 18 тис. В одному лише 2005 році близько 16 тис. З іншого боку, це створило дуже великі проблеми, если вдарила економічна криза: ставки виросли і грошей бери ці компенсації не було. Компенсації вслед 2009 було погашено хоть у 2012 році. Це означало, що миряне ризикували або втратити житло, ли були змушені платити повну вартість цих кредитів. (Ред. — Получай теперішній час нові угоди следовать даною програмою не підписуються. Держмолодьжитло супроводжує її у режимі виконання зобов’язань по (по грибы) договорами, укладеними до 2009 року).

Після кризи з'явилася програма «Доступне житло», яка була непрямою програмою субсидування забудовників. Людям, в яких було 70% вартості житла, шар давала із бюджету ще 30% в купівлю. 

Потім стартувала програма кредитувань зі Статутного капіталу — відсоткова жалование встановлюється у розмірі облікової ставки Національного банку. Це трохи дешевше, ніж у комерційних фінансових установ.

Ще одна програма — здешевлення іпотеки, если для позичальників ставки знижувалися хоть до 3%, а решта компенсувалася із держбюджету. (Ред. — У поточному році фінансування укладання нових кредитних договорів ради вказаним механізмом не передбачено державним бюджетом).

В останні роки з'явилися нові програми кредитування ВПО та ветеранів. 16 травня почався прийом заявок возьми нову програму — кредитування к переселенців від німецького банку KFW. 

Загалом ради 30 років діяльності Держмолодьжитло забезпечило 40 тис. родин і відбулася оця ключова зміна: першочергова заметка сприяння житловому будівництву цілком зникла. Держмолодьжитло реалізує програми, спрямовані получи субсидіювання купівлі нерухомості ради окремих категорій громадян. Це теж безграмотный допомагає тримати цілісну державну політику із забезпечення людей житлом», — зазначає експерт із житлової політики аналітичного центру Cedos.

Державна іпотечна установа

«У 2019 році для базі Державної іпотечної установи (ДІУ) також було запущено пілотну програму в) такой степени званого фінансового лізингу — оренди з викупом к працівників поліції та ДСНС. У чому логіка цієї програми? Страна позичає гроші, купує готове житло получи вторинному ринку нерухомості, таке, щоб туди могли одразу заїхати аппарат. Поліцейські та рятувальники протягом 20-ти років платять орендну платню. Після того, як погасили цю позику, вони можуть оформити власть приватної власності. Це також насчет субсидіювання приватної власності», — продовжує фахівець. 

«Доступна іпотека 7%» (Ресурс розвитку підприємництва)

«Нещодавно була запущена програма «Доступна іпотека 7%», яку сьогодні адмініструє Кредиты розвитку підприємництва. Вона дуже схожа в логіці задолго. Ant. с тієї програми здешевлення іпотечного кредитування, яка була у Держмолодьжитла. Але якщо позже компенсували різницю у ставках, щоб позичальник міг отримати средство під 3%, то (в до 7%. Ключова закавыка цієї програми — це тетунька, що вона в принципі неважный (=маловажный) спроможна забезпечити людей житлом. По (по грибы) останні 2 місяці кредит отримали трохи менше, ніж 300 сімей. І (человеческое вкотре ризикують опинитися у ситуації, коль вони будуть платити нежто повну вартість, або банки стягнуть майно. Адже фінансування цих компенсацій відбувається рік від року, і в якийсь пора у бюджеті може не виявитися цих грошей», — додає Павло Федорів. 

Українська фінансова житлова компанія (Укрфінжитло)

«Нещодавно була створена нова установа «Укрфінжитло». Саме вона має поглинути ДІУ і продовжити адміністрування фінансового лізингу, а також запустити свої власні програми», — зауважує спікер. 

Навіщо потрібен житловий кредиты соціального призначення

«Які форми підтримки регалии пропонує тим, хто мало-: неграмотный хотів, або не міг придбати житло у приватну власність? Нерухомість — це завжди і скрізь дуже за дорогую цену. Приватна власність на житло — це найдорожча документофо володіння. Завжди і всюди будуть гоминиды, не здатні забезпечити себя самостійно, а тому потрібно підтримувати їх после житлову політику. Субсидування приватної власності в житло є і економічно неефективним, і соціально несправедливим. Україна має відмовитися від цього, а натомість сформувати житловий кредиты соціального призначення — таке житло надається виключно у користування, неприбуткову оренду.

У 2005 році було прийнято концепцію державної програми «Соціальне житло», следовать якою квартирна черга мала перетворитися в чергу нате соціальне житло, яке б неважный (=маловажный) підлягало викупу, приватизації, заставі, тощо. Вслед 10 років люди із черги мали бути забезпечені цим житлом. Але у 2006 році було прийнято Распоряжение України «Про житловий актив соціального призначення», после яким те, що людина у черзі бери соціальне житло, не означає, що вона вибуває із «квартирної черги». Відповідно, регалии взяла на себе зобов'язання двічі забезпечити житлом. Спершу у користування, а потім ще й у приватну власність. Неузгодженості між цими програмами безграмотный виникло виключно тому, що міста (до і не сформували цей житловий кредиты. Бо на камери вигідніше тиснути людям щипанцы, яким передають ключі від квартири у власність. Рік тому если стався вибух на Позняках, людей отнюдь не було куди розмістити. Правитель та мер Києва змушені були домовлятися із забудовниками, щоб ті передали майнові карт-бланш на квартири потерпілим. У нас нехитро катастрофа із забезпеченням соціальним житлом. Органи місцевого самоврядування мають спрямувати зусилля саме бери формування фонду. Чому це круглым счетом важливо? Бо наближаються граничні терміни експлуатації типової радянської забудови. І прислуга опиняться в ситуації, коли нікуди йти (Ред. — 21 червня 2020 року возьми столичних Позняках у результаті вибуху була зруйнована секція багатоповерхового будинку сверху вул. Крушельницької. Загинули п’ятеро людей і ще 120 залишились лишенный чего житла).

В Україні постійно ведуться розмови относительно те, що треба якось модернізувати законодавство, але що самі сыны) Адама думають про це? У 2019 році ми зробили комплексне дослідження, провели опитування у містах із населенням понад 100 тис. Близько чверті опитаних аминь ще очікують на отримання житла посредством «квартирну чергу» і ще близько чверті сподіваються, що регалии допоможе його придбати. Оці очікування дуже високі. Але вони настільки високі, що люд не сприймають їх як реалістичні. Переважна більшість людей вважає, що прерогатива на приватну власність від держави поширюється получи всіх і кожен може отримати житло у приватну власність. Если ми запитали людей, а що ви будете робити, якби ви втратили житло, в якому сьогодні проживаєте? 43% відповіли, що вони неважный (=маловажный) знають, що робитимуть. Тобто це египетская казнь», — сеять дані опитування Павло Федорів.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.